د زکات او مالیی ترمنځ توپیرونه .....
او آیا یو مالدار د مالیی په ورکړه د زکات له ورکړي خلاصیږي ؟ لیکنه : محمدشفیق صادق
دا چي اسلامی
شریعت د اسلامی دولت د مصارفو او خدماتو لپاره د پیسو د راټولولو او تر لاسه کولو
ډیر موارد او ځایونه ټاکلي او دولت ته واک ورکوي چی په ټاکلو شرعي او روا لارو د خپلو مصارفو لپاره
پیسې راټولې کړي ،چې د هغو مواردو ذکر کول
بیل بحث او څیړنه غواړي ، موږ دلته یوازی د زکات او
مالیی اړوند په ځینو موضوعاتو بحث کوو ، تر څو وکولای شو د زکات او مالیی تر منځ
توپیر په ګوته او د هر یوه د راټولواو مصارفو په هکله د مسلمانو علماؤ د نظریاتو
په اساس لنډ معلومات لوستونکو ته وړاندي
کړو
۱- زکات
زکات د اسلام د
ارکانو څخه یو مهم رکن دی چي الله تعالی په مالدارو مسلمانانو د خپلو همنوعو
(انسانانو ) د ټولنیز تکافل او مرستی په موخه د عمومي مصلحت په نظر کې نیولو سره فرض
کړیدی .د زکات څخه موخه له بخل څخه د
انسان د نفس او مال پاکول دی .
دا رکن الله تعالی
په زیاتره آیتونو کې په قرآن کریم کې د
لمانځه سره سم او یو ځای ذکر کړیدی ، چي له دي څخه یی فرضی اهمیت له ورایه
څرګندیزي ، همدا شان ددی رکن ثبوت په قرآن کریم ، نبوی احادیثو او د امت په اجماع
سره ثابت شوی دی څوک چي انکار تری وکړی کافر ګڼل کیړی د اسلامی امت له ډلي نه
شمیرل کیږي
زکات د ګڼو
ټولنیزو ، اقتصادی ، امنیتی ، او انسانی دندو او ښیګنو په موخه لازم ګرځول شویدی ،
د ټولنی د غړو تر منځ ټولنیز تکافل را منځ ته کوی ، د بی کاری ،فقر ،
انحرافاتو او نورو ستونزو مخنیوی کوی همدا
ډول زکات د ټولنیز امنیت ، مالی او
روحی اطمئنان لاره ده ، د همدی زکات په
برکت به مالداران او فقیران په سوله ، امن او مینه کي یو ځای ژوند سره کوی ، همدا زکات
دی چي د هغو ټولیزو تربګنیو مخه نیسی چي عمده لامل یې حسد ،
کینه او بغض دی چي فقیران یی د مالدارو په وړندی لری ، کوم چي د فقیرانو او مالدارو د ژوند د واټن په اساس رامنخ ته شوی ، هغه واټن چي د
ماڼيو او قصرونو د خاوندانو او د خیمو او جونګړو د خاوندانو تر منځ را منځ ته شوی،
هغه واټن چي د عیش او عشرت د خاوندانو او د بی وزله ، پښو لوڅو او لوږي اخیستی
ټولني تر منځ را منځ ته شوی ، هغه ټولنه چي ځینې پکښې هر څه لری او د هیڅ شی کمی
پکښې نه وی او ځینې پکښې د لوږي او مرک سره غاړه غړی وي .
د زکات فرضیت په
ګڼو ایتونو او نبوی احادیثو سره ثابت دی ،
او د اسلامی شریعت په اساس باید په اتو ځایونو کي ولګول شی :( انَّمَا
الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا
وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ
اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ)
التوبة/ 60 )الله تعالی فرمایی : په تحقیق سره صدقات د فقیرانو ، مسکینانو ، په دی
برخه کي د کارکوونکو ، مؤلفة القلوبو ، د غلام د ازادولو ، قرضداردانو ،د الله ۤ په لاره کي ( چي علماؤ له دي څخه مراد جهاد او مجاهدین ، تعلیم او روزنه ، مساجد ،
رفاه عامه د اسلامی دفاع نور ضروریات ، او داسي نور موارد یاد کړیدی
) ،
او مسافرو لپاره دي (په دی برخو کي باید مصرف او ولګول شي) .
. دا چي زکات باید څه ډول ، په کوم وخت کې له څومره مال څخه او له کوم مال څخه ورکول شي ، په دي برخه کې باید پلټنه وشي او له جیدو علماء کرامو یې پوښتنه وشي
. دا چي زکات باید څه ډول ، په کوم وخت کې له څومره مال څخه او له کوم مال څخه ورکول شي ، په دي برخه کې باید پلټنه وشي او له جیدو علماء کرامو یې پوښتنه وشي
زکات ورکول د
مسلمان په اسلام او ایمان درلودلو دلالت
کوي ، څوک چي د خپل مال زکات ورکوی نو دا کار یی په دي دلالت کوي چي نوموړی مؤمن
او په خپل دین او آخرت پوره او کامل ایمان لری ، په دي هکله نیې کریم (ص) فرمایی :
صدقه دلیل او نښه ( د ایمان ) ده ایمانداره سړی به صدقه ورکوی ، زکات به اداء کوي
ځکه هغه په دي پوهیږي چي د قیامت په ورځ به سخت حساب ورسره کیږي او کلکه محاسبه به
ورسره وشي ، په دی پوهیږي چي مال د الله تعالی ورکړه ده ، کیدای شي الله تعالی یې
تری واخلی ...
صدقه او زکات
ورکول په دنیا او آخرت کي ګڼي ښیګڼې
لری په دنیا کي : د مال پاکوالی ، له ګناهونو د ځان پاکوالی ، د بلاګانو او
مصیبتونو مخنیوی ، د ناروغتیاوو څخه ساتنه ، د مسکین په مخ مسکا خپرول ، په مال او
روزی کي برکت او په آخرت کي به د قیامت د ورځي په ګرمه ورځ کي د الله تعالی تر
تیارکړي سیوری لاندی ناست وي ،حساب به یې په آسانی تر سره شي ، میزان به یې دروند
وي ، په صراط به په آسانه تیر شي ، په جنت کي به لوړ مقامونه ورکول شي ..همد شان د
رسول اکرم (ص) د قول په اساس صدقه د الله تعالی غصه او قهر له منځه وړی ...
زکات ورکول د الله
تعالی د رحمت او مهربانی لامل هم ګرځي الله تعالی په قرآنکریم کي فرمایی (و رحمتی
وسعت کل شیئ فسأکتبها ، للذین یتقون و یؤتون الزکاة )همدا شان د الله تعالی د نصرت
او مرستی شرط هم دی الله تعالی فرمایی ( ولينصرن الله من ينصره إن الله لقوي عزيز، الذين إن مكناهم في الأرض أقاموا الصلاة وآتوا الزكاة) سورة الحج :40- ) په دین کې د اخوت شرط ( فإن تابوا وأقاموا الصلاة وآتوا الزكاة فإخوانكم في الدين) سورة التوبة :11، ) د مؤمني ټولنی له صفاتو یو مهم صفت ( إنما يعمر مساجد الله من آمن بالله واليوم الآخر وأقام الصلاة وآتى الزكاة ولم يخش إلا الله) سورة التوبة: 18 ) او د هغو مؤمنانو صفت چي د جنت وارثان
به وي ( والذين هم للزكاة فاعلون) سورة المؤمنون: 4.)
۲- مالیه
په عمومي ډول
مالیه عبارت له هغو مالی او الزامي غوښتنو څخه ده چي حکومتونه یی په ټاکلی وخت او له ټاکلی وضعی قانون سره سم د دولت د لګښتونو او عامو مصالحو په موخه له خلکو راټولوي ...
دا چي په اوسني عصر کې له یوې خوا د حکومتونو
دندي او مسؤلیتونه د اولسونو په وړاندي او
په نړیواله سطحه زیات شوي چي دا مسؤلیتونه
بیا مصارفو او پیسو ته اړتیا لری ، له بلي خوا د حکومتونو مصارف هم ورسره زیات شوي
. چي حکومتونه د خپلو مصارفو او دخلکو د
عام مصلحت او رفاه په موخه په خلکو مالیات وضع کوي ، او همدا مالیات د (لویدیځوال پانګوال نظام د اصولو په اساس ) د
ستونزو د حل او پیسو د راټولولو یوازینی لاره ګڼي ، چې ګڼ شمیر هیوادونه خپل مصارف ، او د خلکو د ژوند د سطحي
د لوړولو چاری او عمومي خدمات د همدي مالیاتو په واسطه تر سره کوي ، لکه معاشونه ، فوځی او ملکي لګښتونه ، صحت ، تعلیم ، مواصلات ، بریښنا، اوبه ، بندونه
او آبادي ...
د زکات او مالیی
توپیر
د زکات او مالیی
تر منځ په نصاب ، ورکړه او غوښتنه کې لوی توپیر لیدل کیږي ، د علماؤ د فتاوااؤ په
اساس کومي پیسې چي مالداران د مالیی او ټکس په نوم حکومتونو ته ورکوي په زکات کې
نه شمیرل کیږي ، ، ځکه د هره یوه بیل مصارف او بیلی لارښووني دی . نو زکات او
مالیه هر یو بیل بیل موارد ،او مصارف لری ..
د مالیي راټولول
او لازمول روا دي که ناروا
شیخ
دوکتور یوسف قرضاوي اوشیخ محمد
غزالی په دي نظر دي چي حکومتونه کولای شي د خلکو د هوسایني او رفاه ، د هیواد پرمختګ او ترقی په موخه د اړتیا په صورت کي
په خاصو حالاتو کې او په خاصو خلکو مالیه ورکول لازم کړي ، که چیری حکومتونه د داخلی تولیداتو د پرمختیا
او ودي په موخه په بهرنیو مالونو لوړ مالیات لګوي او دا د هیواد او خلکو په ګټه
ګڼي نو دا کار لازم او ښه دی او خلک یی باید حمایت وکوي خو د مالیاتو څخه تر لاسه شوي پیسې باید په هبڅ
صورت په ناروا او حرامو کارونو ، اسراف ، بی عدلتی او ظلم کي ونه کارول شی .
ددوی په آند که د مالیاتو څخه تر لاسه شوي پیسې د هیواد په
تجملی او صنعتی کارونو لګول کیږي هم خلک باید اعتراض ونه کوي ځکه دا کار ددوی د
بهبود په موخه دی
http://fatwa.islamonline.net/7037
خو ځیني نورعلماؤ چي له هغو څخه یو هم شیخ محمد صالح المنجد ، شیخ ابن عثیمین او داسی نور دی ،په دی نظر دي
چي د اسلام د اصولو په اساس په خلکو مالیه
او ټکس لګول ناروا او حرام کار دی ، او له لویو ګناهونو څخه شمیرل کیږي ، چي پیغمبر
(ص) یي سخته غندنه کړیده لاکن دوی هم په استثنای حالاتو کې جواز ورکړیدی چي ځینې یې دادي :
۱- حکومتونه باید
مالیه او ټکس د عدالت په اصل سره په خلکو ولګوي ، هر څوک به د خپل ثروت او مال په
اندازه حکومت ته مالیه ورکوي فقیران به تري معاف او له مالداران به مالیه اخیستل
کیږي.
۲- مالیه باید د
شدیدي اړتیا په صورت کي په اثتثنایی ډول په خلکو ولګول شي ، دا به دایمي او تل
پاته نه وي چي د یوه قانون په شان هر وخت له خلکو راټول کړل شي .
۳- حکومت به هغه
مهال مالیه لګوي چي ددولت خزانه تشه او
حکومت شدیده اړتیا ورته ولری ، او که دا اړتیا نه وي بیا ټکس لګول جواز نه لری .
۴- د مالیی څخه
راټولي پیسې به د حکومت او ملت په شدیدو
اړتیاوو لګول کیږي ، دا پیسې به په عیاشي ، فحاشي ، اسراف و بی ځایه سفرونو او بی
مورده ځایونو نه مصرف کیږي .https://islamqa.info/ar/130920
د زکاة او مالیي
په ورکړه کي توپیرونه:
۱-د زکاة څخه د تیښتې لاره نشته ځکه الله تعالی د دوی
مراقب او ځارونکی دی ، خو له مالیی تیښته کیدای شي او ډیر خلک په مختلفو بهانو او
ډولونو د مالیی څخه ځان خلاصوي .
۲-زکاة له مالدارانو
اخیستل کیږي سمدلاسه فقیرانو ته ورکول کیږي
، خو د مالیی له ورکړی زیاتره وخت ماداران تیښته کوي ،د رشوت او حیلی په کارولو ځانونه خلاصوی او
فقیران یې په ورکړه مجبور کیږي .
۳-زکاة یو مسلمان په
خپله خوښه په داسي حال کې ورکوي چي خوښ او خوشهاله وي لاکن مالیه ورکوونکي په جبر
او زور سره د قانون په اساس په داسی حال کې ورکوي چي هیڅ زړه یی نه وي او په ځان
کي د خفګان احساس کوي.
۴-د مالیی مال په
ورکړه او تحویلولو له منځه ځی ، خو د زکاة مال ډیریږي او په پاته مال کې الله
تعالی برکت اچوي.
۵-زکاة په هر حالت
کې یوازی له مالدارو اخیستل کیږي او ګټه
یې خوارانو او فقیرانو ته رسیږي ، خو مالیه بیا ډیر ځله له مالدارو نه اخیستل کیږي
، او یا دا چي مالدارن بیرته ورکړي مالیه له بازار څخه د کټی په نتیجه کې له
خوارانو راټولوي چي بیرته یی تاوان خوارانو ته رسیږي .
۶-زکاة له اضافی او
منجمد مال څخه چي د شخص له ضرورت او اړتیا پورته وي ورکول کیږي په داسی حال کې چي
مالیه په هر حالت کي د شدیدي اړتیا او احتیاج په حالت کي هم اخیستل کیږي .
۷-هغه څوک چي مال یی
نصاب ته نه وي رسیدلای د زکاة په ورکړه نه مجبور کیږي خو د مالیی په ورکړه په هر
حالت کي شخص مجبور او مکلف دی ، اګر که قرضداره او لویدلی هم وي .
۸-د زکات مالونه د اسلامي حکومتونو او مسلمانو واکمنو په لاس عموما
په خدماتو او رفاح کې استعمالیږي او موخه یی د ټولني له لویدلې طبقی سره مرسته او
همکاری ده ، خو په اوسني وخت کې چي زیاتره فاسد او فاسق انسانان په ډیرو اسلامی
هیوادونو کې په خلکو حکومت کوي ، د مالیی په اساس له خلکو راټولې پیسې بیرته په عیاشي ، لوړو او غیرعادلانه معاشونو ،
فسق او فجور مصرفوي ...
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر